Kort om bakgrunnen til kampanjen
Perspektivmeldingen Unge stemmer som ble lansert på KBNN Spesial viser hva unge voksne mener er viktig for et mer attraktivt og inkluderende Nord-Norge. De unge etterlyser et mer åpent arbeidsmarked, og ikke minst at mulighetene i arbeidsmarkedet synliggjøres bedre. Selv om det er flere ledige stillinger i nord enn noensinne, ser altså ikke de unge mulighetene i her.
Ifølge Barometer X har under halvparten av unge voksne troen på karrieremuligheter i nord, 38 prosent tror ikke de vil få relevant jobb etter endt utdannelse (et tall som er lavest i de to største byene i nord). Til tross for at nordnorsk økonomi de siste ti årene har hatt en bedre utvikling enn Norge for øvrig, er kun 44 prosent av de unge stolt over økonomien i landsdelen. I vår dialog med Unge stemmer kom det også en tydelig bestilling: de ønsker å høre mer fra nordnorsk næringsliv, også når de studerer utenfor landsdelen.
Vi håper at 1000 sommerjobber er en kampanje som kan bidra til at du som ung får trua på næringslivet i nord.
Hva skjer?
Nå har vi utfordret bedriftene. De må lyse ut sommerjobbene, og vi skal hjelpe dem å markedsføre de. I løpet av april skal alle jobbene ligge på denne siden; 1000jobber.no, og du kan gå inn å søke på det som passer for deg.
12. april
Bedriftene som har sommerjobber er klare
Vi har gått gjennom søknadene, og plukket ut de som blir med i kampanjen. Vi håper å få et mangfold av jobber fra alle de tre nordligste fylkene. Så her håper vi det skal være noe for enhver smak.
ca. 12. april
Kampanjestart
Alle bedriftene som er med i kampanjen må publisere jobbene sine på nav.no. De får vi feedet de rett inn på denne siden, og du kan i ro og mak se gjennom listen, og forhåpentligvis finne jobber som er aktuell for deg å søke på.
1. juni - 30. september
Sommerjobb
Jobben trenger ikke nødvendigvis være om sommeren. Det er et krav til bedriftene at de skal ha kandidatene ansatt i minimum tre uker. Håper du finner en knakende fin jobb.