Gå til hovedinnhold Gå til søk

Gi noen en sommerjobb - Det kan være din fremtidige drømmemedarbeider

Samfunnsløftet kjørte fra april til juni en stor kampanje for å markedsføre sommerjobber i nord.

Hva er gjort og hvordan kan du bidra

Fra april ut juni ble det kjørt en stor nasjonal reklamekampanje, hvor vi markedsførte sommerjobbene som finnes i nord. Her hadde alle arbeidsgivere mulighet for å delta.

Kampanjesiden 1000jobber vil være åpen til september. Det eneste du som arbeidsgiver trenger å gjøre er å publisere sommerjobben på nav.no, og tagge stillingen med #1000jobber. Da fanger siden den opp, og jobben din blir automatisk listet ut på denne siden.

Les mer om hvordan du publiserer jobben på nav.no her

Aktuelt

Få med deg siste nytt fra oss!

Ofte stilte spørsmål

Her gir vi deg en liten oversikt over de spørsmålene vi selv har fått når vi har jobbet med denne kampanjen.

  • Målet er synliggjøre karrieremulighetene i nord, og vise at landsdelen har mer enn rå natur og kultur å by på. Gjennom at flere jobber lyses åpent ut åpnes arbeidsmarkedet, noe de unge har etterlyst blant annet i perspektivmeldingen «Unge stemmer». De unge som jobber gjennom sommeren skal samtidig få oppleve at landsdelen har mer enn spennende jobber å tilby.

  • Agenda Nord-Norge har siden 2019 hatt et ekstra fokus på unge voksne, men en konferanse er ikke nok til å oppnå endring. Vi har lyttet til det de unge har kommet med, og dette er et av svarene fra NHO, LO og SpareBank 1 Nord-Norge på det de etterspør: Et mer åpent arbeidsmarked. Samtidig er det et bidrag til en av de største utfordringen i landsdelen, nemlig rekruttering til ledige jobber. Skal vi lykkes må vi tenke langsiktig – og da er sommerjobber ett av stedene vi kan begynne.

  • Nei, dette alene vil ikke løse de store utfordringene i landsdelen. Men det er ett av bidragene til å tenke nytt, og ikke minst til at arbeidsgivere på tvers av offentlig og privat sektorer og ulike næringer kan samarbeide. Sammensatte problemstillinger krever samarbeid.

  • Nei, selvsagt ikke. Men skal vi lykkes som landsdel må vi både spørre og lytte til de unge. Og så må vi handle på bakgrunn av det de sier. Et mer åpent arbeidsmarked og flere møteplasser er noe av det som ble etterlyst i Perspektivmeldingen Unge stemmer. Dette er ett bidrag for å møte det.

  • Det forutsettes at bedrifter som får støtte ikke bruker sommerjobben til å erstatte permitterte funksjoner. Det gis heller ikke tilskudd til sommerjobber som allerede er utlyst eller avtalt

  • Alle som søker om å bli med i ordningen forplikter til å lønne etter gjeldende tariff og inngå arbeidskontrakt. De som blir med må også delta på et digitalt seminar hvor arbeidsavtaler er tema, og hvor LO vil dele kunnskap om hva som er viktig for å gi de ansatte en god opplevelse gjennom sommeren

  • Å tilby en sommerjobb handler både om å løse oppgaver i perioden 1. juni til 30. september, samt om rekruttering i et langsiktig perspektiv. Dette er en unik mulighet til å få inn ny kompetanse, for inspirasjon til nye måter å løse oppgaver på. Som arbeidsgiver kan man knytte kontakt med talenter som styrker videre rekruttering til organisasjonen.